سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شب میرزا آقا تبریزی برگزار می‌شود


 

  • شب میرزا آقا تبریزی برگزار می‌شود

    چهارصد و نود و ششمین شب از شب‌های بخارا به «میرزا آقا تبریزی» اختصاص یافته است.

    به گزارش ایسنا، این مراسم ساعت پنج بعدازظهر روز یکشنبه، بیست و هفتم مردادماه 1398 در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی (واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلای جنوبی)، نبش خیابان ورشو) برگزار می‌شود.

    شب میرزا آقا تبریزی با حضور جمشید ملک‌پور، اردشیر صالح‌پور، حسن میرعابدینی، شیدا دیانی و علی دهباشی برگزار می‌شود تا تازه‌ترین پژوهش‌های نمایشی درخصوص این نمایشنامه‌نویس که مدت‌ها در محاق خاموشی و فراموشی بود به سمع و نظر علاقمندان رسانده شود.

    در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: میرزا آقا تبریزی را می‌توان نخستین نمایشنامه‌نویس ایرانی قلمداد کرد که به زبان فارسی نمایشنامه نوشته است. هرچند پیش از او میرزا فتح‌علی آخوندزاده که از دوران جوانی به قفقاز و تفلیس رفته و در آن‌جا رشد و نمو کرده بود چند نمایشنامه به زبان ترکی نوشته بود که میرزا جعفر قراچه‌داغی آن را به فارسی برگردان کرده بود، ولی آغازگری نمایشنامه‌نویسی فارسی همچنان با نام میرزا آقا تبریزی همراه و قرین است.


    نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی تا 64 سال پیش هم ناشناخته بود و به نام میرزا ملکم خان در برلین به چاپ رسیده بود ولی بر اساس نامه‌ای که بین این نمایشنامه‌نویس و آخوندزاده رد و بدل شده بود،‌ ابراهیم ابراهیموف پژوهشگر باکویی متوجه این حقیقت شد و از آن پس میرزا آقا تبریزی در ایران معرفی شد و مجموعه آثارش به نام خود او به چاپ رسید.


    انتهای پیام