سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی «شهید سیدعلی اندرزگو» معرفی شدند


 

  • برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی «شهید سیدعلی اندرزگو» معرفی شدند

    به گزارش خبرگزاری مهر مراسم اهدای جایزه و تقدیر از آثار چاپ شده ادبی  با درون مایه بیان حقیقت و روشنگری با عنوان جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو عصر امروز سوم شهریور همزمان با روز شهادت علی اندرزگو در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

    سیدصادق رضایی دبیر این جشنواره در ابتدای این برنامه گفت. جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو پس از سه سال کار کارشناسی برگزار شد و 5 عنوان کتاب را به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌کند.

    وی افزود: مقابله علمی  با گروههایی که حوادث انقلاب را غیرواقعی جلوه می‌دهند و جای خادم و خائن را با یکدیگر عوض می‌کنند و خاندان پهلوی را به عنوان ناجی معرفی می‌کنند نیازمند برنامه‌ای هدفمند است. با کارشناسان و همراهی پژوهشگران تاریخ معاصر و ناشران در سه سال اخیر توانستیم این همایش را برای مقابله با تحریف تاریخ معاصر و شناسایی آثار در بخش‌های «قصه و رمان کودک»، «رمان و داستان بزرگسان» و «تاریخ شفاهی» برگزار کنیم.

    رضایی در پایان این پرسش را مطرح کرد که آیا اساسا عملکرد 50 ساله پدر و پسر پهلوی قابل تطهیر است یا خیر و تا چند سال می‌توان تاریخ سازی کرد. به لطف خداوند و با حضور جوانان پرشور مجموعه کتابهایی در هر سه بخش یاد شده مورد داوری قرار گرفت. مقابله ما با تحریف تاریخ پهلوی امری جدی است.

    حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دیگر سخنران این آئین بود.

    وی با بیان اینکه جنگ امروز جنگ روایت‌ها است، گفت: مردم شریف و با کرامت ما کمتر با تصویر دقیق از سابقه نه چندان دور ایران آشنا شده اند؛ روزگاری که برای آنکه شخصی نفر اول مملکت بشود واسطه نزد سفیر بریتانیا می فرستاد و قول می داد که دیگر رادیوبرلین گوش ندهد تا بتواند شخص اول مملکت باشد.

    حجت الاسلام قمی ادامه داد: وضعیت پاسداری از آب و خاک نیز بسیار وحشتناک بود. آنها حتی خاک میهن را حفظ نکردند که از دست دادن بحرین نمونه ای از آن است تا چه رسد به شریعت و دینداری را. اکنون برخی مستندسازان و تاریخ نگاران با ساخت مستندهایی، دروغ را به خورد مخاطبان می دهد. در جلسه ای که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان تاکید کردند تا از همه دعوت شود تا این خباثت آشکار و حقایق روایت شود.

    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: معتقدم نویسندگان باید نذر کنند که با موضوع روشنگری درباره تاریخ معاصر ایران اثری بنویسند. مگر می‌شود که از رشادت افرادی مثل اندرزگو گفت اما از جنایت پهلوی صحبت نکرد. از آن خیانتی که به فرهنگ، خاک و استقلال این کشور شده است باید نوشت. هنر اگر چنین وقایعی را به تصویر نکشد و روایت نکند مانا نخواهد بود. این جشنواره دعوت همگانی است و امیدوارم به نهضتی بزرگ و همگانی برای روایت زلال و حقیقی از تاریخ معاصر ایران تبدیل شود.

    سپس علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه های کشور در سخانی گفت: طی 4 دهه اخیر دیدگاهای معارضی درباره انقلاب اسلامی صحبت کرده اند و با اهمال برخی مسئولان فرهنگی متاسفانه هنوز جای آثار تاریخی که در شأن انقلاب اسلامی باشد برای جوانان خالی است.

    وی ادامه داد: این جایزه بنام شهید سیدعلی اندرزگو نامگذاری شده است و این مهمترین ویژگی این جایزه ادبی است. زیرا بنام کسی نامگذاری شده که ثابت کرد که می توان قناعت پیشه کرد اما به مبارزه با طاغوت پراخت.

    مختارپور در پایان سخنانش شعری از مهدی جهاندار برای حاضران خواند که در مطلع آن آمده «سلاحش را زمین نگذاشت، تا جان داشت ایمان داشت/ نه چون شیخ ریاکاری که، تا نان داشت ایمان داشت».

    حجت الاسلام سید محمود اندرزگو فرزند شهید اندرزگو نیز در این برنامه گفت: نقاط عطفی در زندگی شهید اندرزگو وجود دارد و همچنین کرامت های زیادی از ایشان نقل شده است اما از نظر من مهمترین کرامت ایشان این بود که افراد بی ایمان و اوباش را به اسلام حذب می کرد. او تحولات روحی بسیاری در افراد و اطرافیان خود ایجاد می کرد و بی وضو هرگز اسلحه به دست نمی گرفت. توصیه من به نویسندگان این است که بی وضو قلم بدست نگیرند تا بتوانند اعتقادات خود را در آثارشان نمایان کنند.

    در ادامه این آئین داوران بخش داستان کودک و نوجوان کتاب های باغ خرمالو نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب و کتاب دو روایت از یک عکس نوشته ابراهیم حسن بیگی از انتشارات سوره مهر را به عنوان آثار برگزیده این بخش معرفی کردند.

    حسن احمدی سرداور این بخش گفت: متاسفانه در حوزه ادبیات انقلاب در گروه کودک و نوجوان اتفاق بدیعی رخ نداده است و آثار منتشر شده برای مخاطبان راضی کننده نبود.

    وی پیشنهاد کرد که از دوره بعدی بخش های کودک و نوجوان این جایزه از یکدیگر تفکیک شوند تا بتوان به صورت عادلانه تری آثار را داوری کرد.

    در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی، داوران جلد ششم یادداشت های یک روزنامه نگار نوشته موسی حقانی از انتشارات مطالعات تاریخ معاصر را به عنوان اثر برتر معرفی کردند.

    حجت الاسلام سعید فخرزاده نماینده هیئت داوران بخش تاریخ شفاهی تلاش های تاریخ نگاری برای رسیدن به نقطه مطلوب را ناکافی دانست و گفت: امیدواریم جایزه شهید سیدعلی اندرزگو ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

    در ادامه داوران در بخش رمان و داستان بزرگسال، کتابهای عاشقی به سبک ونگوک نوشته محمدرضا شرفی خبوشان از انتشارات شهرستان ادب و کتاب اوسنه ی گوهرشاد نوشته سعید تشکری از انتشارات به نشر را به عنوان آثار برتر این بخش معرفی کردند.

    ساسان ناطق سرداور این بخش گفت: داستان انقلاب وقتی خودش را نشان می دهد که در راستای داستان ایرانی حرکت کند و روایت انقلاب باید روایت انسان ایرانی و امیدآفرین باشد.

    به برگزیدگان جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو علاوه بر لوح تقدیر، تندیس جایزه، سفر به عتبات عالیات به اتفاق همسر و خرید 2 هزار نسخه از آثارشان توسط نهادهای فرهنگی، 10 میلیون تومان جایزه نقدی نیز تعلق گرفت.