سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استادیوم وطنی در مرز آمادگی


 

  • استادیوم وطنی در مرز آمادگی

    ماه گذشته هیات رئیسه سازمان لیگ اعلام کرد که با تاکید شورای امنیت ملی مبنی بر رعایت همه نکات ایمنی در ورزشگاه‌ها به منظور جلوگیری از درگیری‌های بین تماشاگران، باید همه استادیوم‌های میزبان لیگ برتر به صندلی‌های شماره‌دار، دوربین‌های مداربسته، گیت ورودی و زیرساخت فروش الکترونیکی بلیت مجهز شوند. این پیش‌نیازها برای استادیوم وطنی که هنوز بخشی از بهسازی آن از فصل قبل باقی مانده بود، رسیدن به میزبان را دشوار می‌کرد.

    پیمانکار استادیوم وطنی پس از پایان فصل هجدهم ادامه اجرای پروژه بهسازی را آغاز کرد و اعلام شد که رختکن، میکسدزون، سرویس‌های بهداشتی و اتاق‌های کنترل و مجموعه زیر سکوها تا پیش از آغاز فصل نوزدهم تکمیل می‌شود. اما در نظر گرفتن الزامات جدید، مانند 3 ماه پیش از آغاز فصل هجدهم لیگ برتر، یک بار دیگر مسئولان شهرستان و استان را در تکاپوی انجام کاری فوری قرار داد.

    چند روز پیش به موازات اجرای پروژه بهسازی رختکن، راهروها، میکسدزون و سایر بخش‌ها، اجرای پیش‌نیازهای مد نظر برای لیگ نوزدهم نیز در استادیوم نساجی آغاز شد و به گفته مسئولان این ورزشگاه قطعا به لیگ نوزدهم می‌رسد. البته نکته امیدوارکننده برای مسئولان استان و پیمانکاران استادیوم وطنی به تعویق افتادن زمان آغاز لیگ برتر است که باعث شده با خیال راحت‌تری اجرای پروژه بهسازی ورزشگاه انجام شود.

    • استادیوم به لیگ می‌رسد

    رئیس هیات فوتبال قائمشهر با اشاره به رساندن استادیوم وطنی به فصل قبل مسابقات لیگ برتر در زمانی کوتاه گفت: خوشبختانه همه مسئولان پای کار آمده‌اند و مانند سال گذشته که استادیوم قدیمی نساجی بهسازی شد، این روزها هم این استادیوم با سرعت در حال رسیدن به استانداردهای مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیاست.

    «رضا درویشی» اظهار کرد: از بین الزاماتی که هیات رئیسه سازمان لیگ برای ورزشگاه‌های میزبان مسابقات لیگ نوزدهم در نظر گرفت، نصب صندلی‌ها و شماره‌گذاری، نصب گیت ورودی، نصب دوربین‌های داخل ورزشگاه و ایجاد زیرساخت فروش اینترنتی بلیت اهمیت ویژه‌ای داشته و مورد تاکید است. خوشبختانه با حمایت‌های استاندار و مدیر کل ورزش و جوانان این اقدامات در حال انجام است. وی افزود: به هواداران نساجی اطمینان می‌دهیم که ایجاد تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای میزبانی از لیگ نوزدهم و اتاق‌های استادیوم وطنی شامل رختکن‌ها، اتاق داوران، محل استقرار خبرنگاران و راهروها به آغاز فصل خواهد رسید و نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند.

    • فرسودگی استادیوم

    قرار گرفتن استادیوم وطنی در مرکز شهر و قدیمی بودن آن سبب می‌شود که بخشی از الزامات مد نظر برای میزبانی در فصل نوزدهم قابلیت اجرایی نداشته باشد. این استادیوم نزدیک به 70 سال قدمت دارد و به مرور زمان با رشد شهر دور تا دور آن را ساختمان‌ها گرفته‌اند و همین موضوع سبب شده که امکان تعبیه خروجی‌ها طبق استانداردهای AFC وجود نداشته باشد.  نایب رئیس هیات فوتبال مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که امکان ایجاد 8 خروجی در استادیوم وطنی وجود ندارد، گفت: برخی معیارها را نمی‌توان به دلیل شرایط خاص این ورزشگاه اجرا کرد. وطنی یک ورزشگاه قدیمی است.

    اگر بخواهیم چند خروجی در ضلع‌های مختلف آن داشته باشیم باید ساختمان‌های اطراف تملک شوند ولی چنین امکانی وجود ندارد، به همین دلیل راه دیگری نداریم. «هادی خلردی» اظهار کرد: استادیوم وطنی 2 خروجی داشت که برای افزایش این تعداد با همکاری شهرداری قائمشهر، پس از تخریب دیوار ضلع جنوبی ورزشگاه، یک خروجی دیگر نیز افزوده شد. هرچند که تعداد خروجی‌ها با استانداردهای مد نظر فاصله دارد، اما تماشاگران در این ورزشگاه طی سال‌های اخیر از همان 2 خروجی نیز بدون هیچ مشکل و حادثه‌ای خارج می‌شدند و حالا با اضافه شدن یک خروجی دیگر قطعا تردد آنها روان‌تر از قبل می‌شود. وی بیان کرد: اگر ورزشگاه جدید باشد، می‌توان این معیارها را از ابتدا در نظر گرفت. برای مثال استادیوم شهدای ساری چنین قابلیتی دارد، اما در استادیوم شهید متقی ساری که 2 خروجی برای آن تعبیه شده نیز مانند استادیوم شهید وطنی چنین امکانی وجود ندارد.

    نایب رئیس هیات فوتبال مازندران با بیان این‌که خروجی سوم استادیوم وطنی آماده شده و قابل بهره‌برداری است، درباره گیت‌های ورودی ورزشگاه گفت: قرارداد نصب گیت‌ها منعقد شده و به زودی نصبشان آغاز می‌شود. پیشرفت فیزیکی دیگر زیرساخت‌های استادیوم شامل رختکن، سرویس بهداشتی، نصب کمدها و کفپوش‌ نیز از 97 درصد عبور کرده و رو به پایان است.

    • نصب صندلی‌ها و دوربین‌ها

    این مسئول با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور استاندار، مدیر کل ورزش و جوانان و مسئولان اجرایی بهسازی استادیوم وطنی بیان کرد: پیمانکار در حال نصب صندلی‌های شماره‌دار است. همزمان با آماده‌سازی اتاق کنترل، نصب دوربین‌های مداربسته هم آغاز شد و تا پیش از فصل به پایان می‌رسد. نایب رئیس هیات فوتبال مازندران با تاکید بر این‌که استادیوم وطنی تحت هر شرایطی به نخستین بازی فصل نوزدهم می‌رسد، گفت: پارسال با حمایت مسئولان استان و فدراسیون فوتبال در سخت‌ترین شرایط توانستیم این استادیوم را آماده کنیم و بهترین میزبان رقابت‌های لیگ هجدهم نیز نساجی معرفی شد.

    وی ادامه داد: امسال هم به طور جدی در حال انجام کارها هستیم و اطمینان می‌دهیم که استادیوم وطنی با چهره‌ای متفاوت و به روز به استقبال لیگ نوزدهم می‌رود. خلردی با اشاره به اهمیت پوشش مناسب تصویری رقابت‌ها و نقش جایگاه دوربین و گزارشگر در این زمینه اظهار کرد: با حضور کارشناسان صدا و سیمای مرکز مازندران جانمایی برای استقرار دوربین و گزارشگر انجام شده است.

    • نیاز به مشارکت مدیریت باشگاه

    یکی از الزامات سازمان لیگ برای فصل پیش رو فروش اینترنتی بلیت است که باید زیرساخت آن در استادیوم وطنی قائمشهر نیز فراهم شود.  به گفته خلردی، قرارداد برای فروش اینترنتی بلیت و ایجاد زیرساخت‌ها منعقد شده، اما این بخش از کار در اختیار خود باشگاه است و باید توسط مدیران باشگاه پیگیری شود.

    وی بیان کرد: مسئولان استان در استانداری، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال و نهادهای شهرستان قائمشهر دست به دست هم داده‌اند تا تمام پیش‌نیازهای این استادیوم فراهم شود. انتظار می‌رود که مدیریت باشگاه نیز در این زمینه همکاری و مشارکت داشته باشد. این مسئول ادامه داد: مدیریت باشگاه چه در دوره قبل و چه در دوره کنونی اقدامی برای بهسازی و به‌روزرسانی ورزشگاه انجام نداده و مشارکتی نداشته و همه را بخش دولتی انجام داده است، اما اجرای سیستم فروش اینترنتی بلیت با توجه به این‌که بخش مهمی از درآمد آن نصیب باشگاه می‌شود باید توسط خود باشگاه انجام شود.

    استادیوم شهید وطنی به دلیل قرار داشتن در مرکز شهر شرایط خاصی دارد و قدمت بالا این شرایط را خاص‌تر می‌کند. این استادیوم یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های ایران به شمار می‌آید. سال 1320 روس‌ها زمینی که این استادیوم در آن ساخته شده بود را در اختیار گرفتند و کنار آن پادگان ساختند و اوقات فراغت خود را در این زمین با فوتبال می‌گذراندند.

    پارسال چند ساعت بعد از قطعی شدن صعود نساجی به لیگ برتر، بهسازی و تجهیز ورزشگاه برای میزبانی از مسابقات لیگ برتر به مهم‌ترین دغدغه‌ هواداران نساجی و مسئولان ارشد استان تبدیل شد. حدود 3 ماه زمان وجود داشت تا استادیوم به حداقل‌های ممکن برای میزبانی از مسابقات لیگ هجدهم برسد و با اجرای فشرده کار و به کار گرفتن چند پیمانکار ورزشگاه به لیگ نوزدهم رسید. چند روز مانده به آغاز لیگ برتر فرماندار وقت قائمشهر دفتر کار خود را به کانکس مستقر در استادیوم وطنی انتقال داد تا سرعت اجرای پروژه بیشتر شود.

    یکی از دستاوردهای صعود نساجی به لیگ برتر طی یک سال اخیر، تغییر چهره و به روز شدن استادیوم قدیمی وطنی است. به گفته معاون عمرانی استاندار مازندران تاکنون برای بهسازی این استادیوم حدود 12 میلیارد تومان توسط دولت هزینه شده و زیرساخت‌های ورزشگاه نیز اکنون در حد یک استادیوم به روز و مجهز آماده برگزاری رقابت‌های لیگ برتر است. «مهدی رازجویان» اظهار کرد: مراحل بهسازی استادیوم وطنی به پایان نزدیک شده و با نصب 2 نورافکن دیگر در استادیوم، امسال کیفیت نور و همچنین کیفیت تصاویر تلویزیونی هنگام پخش بازی‌های خانگی نساجی هم افزایش می‌یابد. ورزشگاه تمام و کمال برای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر مطابق با استانداردهای مد نظر سازمان لیگ آماده می‌شود.